Mes labai dažnai pasakojame tokį vadybinį anekdotą, kuris išties ne anekdotas, nes iš gyvenimo. Apie kavos aparatą.

Šitas anekdotas labai gerai suprantams visiems, kas yra turėję reikalų su IT įmonėmis, ypač su tomis, kurios užsiima programavimu. Programuotojai kavą geria tiesiog neįsivaizduojamais kiekiais. Bet jei kavos aparatas sugenda… Atrodytų, kas čia tokio, tiesa?

Sugedęs kavos aparatas.


Viena įmonė turėjo kavos aparatą. Visi gerdavo kavą, būdavo laimingi, visiems viskas buvo gerai. Bet kartą kavos aparatas sugedo. Na, sugedo, ir kas iš to?

  • Neveikia kavos aparatas – nesigauna kavos išsivirti
  • Nesigauna kavos išsivirti – niekas jos ir negeria
  • Niekas kavos negeria – reiškia, kad visi apsnūdę
  • Visi apsnūdę – reiškia, kad prastai dirbasi
  • Prastai dirbasi – reiškia, kad mažai darbo padaro
  • Mažai darbo padaro – reiškia, kad klientai mažai produkto gauna
  • Klientai mažai gauna – reiškia, kad mažai ir moka
  • Klientai mažai moka – reiškia, kad įmonė turi mažai pinigų
  • Įmonė turi mažai pinigų – reiškia, kad ir atlyginimams pinigų trūksta
  • Atlyginimams pinigų trūksta – tai ir atlyginimai maži

Ką reikia padaryti, kad atlyginimai padidėtų?

Akivaizdu, kad reikia pataisyti kavos apratą: jį pataisius, visi vėl galės išsivirti kavos, bus žvalesni, dirbs geriau, klientai daugiau gaus, todėl daugiau mokės, įmonė turės daugiau pinigų ir galės padidinti atlyginimus.

Nors tokia sąveikų seka atrodo anekdotiška, per daug ilga ir netikroviška, išties yra įmonių, kuriose kavos aparatas gali daryti tokio stiprumo įtaką. Tai programavimo įmonės, kur programuotojai geria nepaprastai daug kavos. Jei kavos aparatas sugenda – įmonę gali ištikti realus kolapsas, kur vienos dienos prastova atneš didesnius nuostolius, nei naujo kavos aparato kaina. Būtent tokį kavos aparato efektą pamatę realioje programavimo įmonėje, ir gavome tokią istoriją.

Kad ir kaip juokingai skambanti, istorija apie kavos aparatą yra tikra, realiai buvusi. Su šia istorija susidūrę, ir pamatėme, kad anekdotiniai atvejai gali labai gerai iliustruoti realią procesų sąveiką ir visą tos sąveikos sudėtingumą.

Svarbu suprasti ir kitą dalyką: kad ir kiek būtų panašumų tarp įmonių ir jose vykstančių procesų, jos yra unikalios, skirtingos. Tik išsiaiškinus konkrečias problemų priežastis, galima kažką pagerinti. Gal būt problema yra kavos aparatas, bet greičiausiai ji nebus tokia paprasta.